LICHAAMSBEWEGING EN SPATADEREN: WAT WEL EN NIET TE DOEN

Heb je spataderen of spinaderen? Als dat zo is, heb je waarschijnlijk vragen over lichaamsbeweging en spataderen. Is het veilig om te sporten als ik spataderen of spinaderen heb? Zo ja, welke oefeningen zijn het beste om de progressie te vertragen van veneuze reflux - de onderliggende oorzaak van mijn aderziekte? Of, ik ben een atleet, hoe is het mogelijk dat ik een veneuze aandoening heb?

Vandaag zullen we deze vragen beantwoorden en handige tips geven over sporten en spataderen die gezonde aderen voor het leven’ bevorderen. Verder zullen we andere oplossingen bespreken als je het moeilijk vindt om te sporten om verschillende redenen.

 

Atleten, Lichaamsbeweging en Spataderen

Slechte been

Vorige maand kwam er een jonge vrouw naar ons kantoor met vermoeide, pijnlijke benen. Ze was in goede vorm, een levenslange voetballer met inbegrip van collegiaal niveau, en een hardloper, dus ze was verbaasd om te horen dat ze een symptomatische veneuze ziekte had. De waarheid is, zelfs atleten en gezonde mensen kunnen spataderen en spinaderen hebben. Sommige oefeningen kunnen het risico's op het hebben van spataderen of andere aderziekten zelfs verhogen.

Wat wel en niet te doen bij lichaamsbeweging en spataderen

Spataderen in de benen

Zieke aderen worden meestal geassocieerd met banen waarbij langdurig wordt gezeten of gestaan, erfelijke factoren, en zwangerschap. Echter, zelfs als je een hoog risico op vaatziektes hebt, zijn er principes die je kunt volgen om ‘gezonde aderen voor het leven' te blijven behouden.

Lichaamsbeweging is het #1 principe voor gezonde aderen, maar bepaalde oefeningen zijn beter voor je aderen dan andere. Als je beweegt, wordt het bloed teruggepompt naar het hart vanaf de kuitspier en aders in de boog van de voet - een sterke kuitspier bevordert een gezonde bloedsomloop en minimaliseert vaatziekte.

Dus, welke oefeningen zijn goed voor gezonde aderen en welke juist niet?

Wandelen

De beste oefening is wandelen. Wandelen is een activiteit met lage impact die je kuitpomp versterkt en uitstrekt, waardoor je de doorbloeding verbetert.

Stel een doel om ten minste 30 minuten per dag te wandelen, minstens vijf dagen per week. Parkeer verder weg bij het winkelen, zodat je een beetje langer kunt lopen. Je aderen zullen je er dankbaar voor zijn!

Stationaire fiets & Elliptical

Andere rustige oefeningen zoals het tijden op een stationaire fiets of het gebruik van de Elliptical zijn zeer geschikt voor het trainen van de kuitspier en het verbeteren van kuitpomp doorbloeding zonder het plaatsen van druik op je gewrichten en botten.

Hardlopen

Hardlopen of joggen is een fantastische aerobics oefening die de kuitspieren en voeten laat bewegen, maar het kan nadelige effecten hebben op de gewrichten. Als je een die-hard hardloper bent, probeer dan om te rennen op een synthetische baan of grasveld om de hoge impact van cement of bestrating te minimaliseren.

Gewichtheffen

Zware inspanning kan druk zetten op de veneuze circulatie. Als bloed terug omhoog stroomt naar het hart door de beenaders, stroomt door de vena cava in de buik. Het verhogen van de abdominale druk door zwaar hijswerk en overbelasting belemmert het bloed bij het terugstromen naar het hart. Het veneuze bloed klontert vervolgens in de beenaderen wat de veneuze druk en veneuze reflux of omkering van stroming in de beenaderen in spataderen in de benen.

Gewichtheffen is geen geweldige vorm van lichaamsbeweging voor gezonde aderen voor het leven. Als je aan gewichtheffen doen, gebruik een goede tiltechnieken: lager gewicht en veel herhaalde routines, adem uit als je tilt, en voeg aerobicsoefeningen toe, zoals wandelen of direct erna fietsen op een stationaire fiets om het bloed weer circulerend te krijgen. Vergeet niet om compressiesokken te dragen tijdens het gewichtheffen en direct erna om te helpen bij het bloed naar boven te bewegen in de richting van het hart.

Andere inspannende activiteiten met minimale aerobics 

Andere activiteiten kunnen veneuze reflux verergeren. We moedigen het vermijden van deze activiteiten aan of het uitvoeren in zeer korte segmenten in combinatie met aerobicsactiviteit.

 

  • Langdurige abdominale houding (yoga)
  • Buikspieroefeningen
  • Crunches
  • Lunges

 

Wanneer sporten geen optie is

Het meisje is betrokken bij sport

Wij begrijpen dat er omstandigheden zijn die vaker trainen onmogelijk maken. Dus, of het nu de warmte is, schema’s of een ziekte, er zijn andere maatregelen die gezonde aderen voor het leven bevorderen.

 

  • Terwijl je zit of staat, beweeg je voeten heen en weer op de grond van hiel tot teen om de kuitpomp te activeren.
  • Draag goede compressiekousen in het bijzonder tijdens het reizen, zitten of staan voor een langere periode, en tijdens de zwangerschap (dus maak ze gewoon een deel van je dagelijkse garderobe!)
  • Vermijd hoge hakken, behalve voor speciale gelegenheden (de positie van de voet in schoenen met hoge hakken verzwakt de kuitspier en voorkomt een goede circulatie).

 

2009-2020 © All Rights Reserved